search

   
 

Thursday 3 July 2014

Budapest 2011, part 2




Budapest on kyllä ehdottomasti yksi visuaalisesti kiinnostavimmista kaupungeista joissa olen koskaan käynyt. Kaupungissa riittää museoita, taidegallerioita ja ennen kaikkea kylpylöitä, mutta jos aikataulusta löytyy yksi vapaa ilta, se kannattaa viettää Gellértinvuorella (Gellért-hegy). Pakkaa mukaan eväät, kiipeä kukkulalle myöhään iltapäivällä napataksesi parhaat paikat ja katso, kuinka päivä muuttuu yöksi ja lukemattomat valot syttyvät Tonavan varrelle.

* * * * * * *

Budapest is definitely one of the visually most interesting cities I've visited so far. The city is filled with museums, art galleries and above all spas, but if you can spare a whole evening, spend it on top of the Gellért Hill (Gellért-hegy). Pack some evening snacks in your bag, climb up the hill late in the afternoon to snatch the best seats and watch the day turn into night over the Danube river.






















































Vuonna 1896 avatun Budapestin metroverkoston sanotaan hieman lähteestä riippuen olevan Manner-Euroopan vanhin (tai 2. vanhin) ja koko maailman toiseksi (tai 3.) vanhin. Linjalla 3 liikennöi ainakin vielä vuonna 2011 neuvostovalmisteisia, sinisiä metrojunia, joiden ovet olivat kuin giljotiinit (samaan tapaan kuin esimerkiksi Pietarissa), joiden väliin et todella halua jäädä.

* * * * * * *

Opened in 1896, making it the oldest (or 2nd oldest, depending on the source) in Continental Europe, and 2nd oldest (or 3rd) in the whole world, the Budapest Metro is an experience on its own. At least in 2011, the line 3 was operated by blue, Soviet-made trains that had doors like guillotines, similar to the ones found in metro trains in St. Petersburg. Doors, not guillotines, that is. You wouldn't want to linger in the doorway for too long, trust me.



















No comments

Post a Comment