search

   
 

Sunday 29 March 2015

Random Air Travel Tips, or: The Time I Got Escorted Out of a Plane




Voisin melkein lyödä vetoa, että miltei jokainen matkabloggaaja on jossain vaiheessa kertonut ajatuksiaan lentomatkustamisesta ja siitä, kuinka matkakokemuksesta lähtökentän ovelta aina matkalaukkuhihnalle asti voi tehdä sekä itselleen että kanssamatkustajilleen mahdollisimman mukavan. Koska let's face it: lentäminen, etenkään Economy-luokassa, on harvan mielestä oikeasti mukavaa. Joten, vaikka en nyt todellakaan väitä olevani tässä millään tavoin asiantuntija (tosin mielipiteitähän sitä ihmisellä saa aina olla ;)), koen lentäneeni kuitenkin sen verran, että jotain hyödyllisiä tapoja on ehtinyt tarttua matkaan. Kommenttiosiossa voit jättää seuraavista kohdista mielipiteesi, oli se sitten eriävä tahi myötäilevä!

* * * * * * *

I could almost bet that pretty much every travel blogger has written their own do's and don'ts of air travelling at some point or another in order to help people make the journey easier for both themselves and other passengers. Because let's face it: travelling by air, especially in Economy class, isn't something many of us like. And so, even though I don't consider myself as an expert in this in any way (though everyone's entitled to an opinion, aren't they ;)), I feel I've sat on a plane enough times to have picked up some useful habits along the way. Feel free to agree or disagree with the following in the comments!






Keskityn tässä nyt siis täysin lentokenttä- ja -konekäyttäytymiseen, en siihen, mitä käsimatkatavaroihin kannattaa pakata. Ja mainitaan nyt vielä sekin, että maailman mittakaavassa käyttämieni lentokenttien ja lentoyhtiöiden määrä on varsin pieni, joten mitään universaalia totuutta ei näistä kannata lukea. Kokemukseni rajoittuvat pääasiassa Euroopan sisäisille lennoille, mutta pari kertaa on tullut Yhdysvaltoihinkin lennettyä.


~ ISTUMAPAIKAN VALINTA ~

Mikä on rakkosi kantokyky? Tarvitsetko vessan tarjoamia puitteita siistiytymiseen lyhyenkin lennon aikana? Lennoilla on aina hyvä juoda (vettä!), sillä ilmastointi vie aika kirjaimellisesti kaikki mehut kasvoista ja oikeastaan koko kropasta. Jos koet, että lyhyelläkin, max. 3-4 tunnin lennolla tarvitset vessaa, älä ota ikkunapaikkaa (ellei vieressä istu pelkkiä tuttuja). Ikkunapaikalla istuu usein se, joka haluaa a) nukkua, b) olla rauhassa tai c) nukkua. Lentomatkustaminen vaatii kaikilta pitkää pinnaa, huomaavaisuutta ja joustavuutta, mutta jos tiedät jo ennalta rakkosi täyttyvän kahden desin vesimukillisesta, valitse käytäväpaikka. Tai jos olet keskimääräistä pitkäjalkaisempi. Ihan jo oman mukavuutesi vuoksi. Toinen vaihtoehto pienirakkoisille ja pitkäkoipisille: hätäuloskäyntipaikat. Miinuksena se, ettei laukkua saa pitää edellä olevan penkin alla, plussana paljon jalkatilaa ja mahdollisuus kiertää nukkuvat vierustoverit. Pitkäjalkaisille suosittelen käytäväpaikkaa muuten senkin puolesta, että käsimatkatavarat lienee heillä mukavampi säilyttää kokonaan "yläkaapeissa" (mitä overhead lockers on suomeksi?!) jalkatilaa viemästä, ja siten paikaltanousulle on usein tarvetta.

Parasta tietysti on, jos ostaa lipun joka antaa valita paikan jo lentoa ostettaessa. Kyseinen palvelu on kuitenkin lähes poikkeuksetta lisämaksullinen. (Ainakin) suurin osa lentoyhtiöistä tarjoaa kuitenkin mahdollisuutta online check-iniin, joka avautuu yleensä n. 24-36 tuntia ennen lennon alkua. Kyseinen palvelu voi olla joillekin iso mörkö, mutta prosessi on oikeasti varsin helppo ja yksinkertainen. Lentoyhtiö usein lähettää sähköpostiviestin, kun check-in avautuu sekä linkin, josta sen pääsee suoraan tekemään, mutta palvelun löytää usein helposti myös suoraan yhtiön nettisivuilta. Hommaan ei yleensä tarvita kuin varausnumero sekä mahdollisesti passin numero, ja valmista tulee usein alle minuutissa. Boarding passia ei tarvitse itse tulostaa, vaan sen saa kentältä joko automaatista tai tiskiltä, kuten myös ruumaan menevien laukkujen tarrat.

Itse laitan aina hälytyksen puhelimeen, jotta olen valmiina kun check-in avautuu. Olen vannoutunut ikkunapaikan lyhytjalkainen kuluttaja, tykkään pitää käsimatkatavarani edellä olevan penkin alla, ja paikaltani olen noussut ainoastaan pitkillä, 11-12 tunnin mantereidenvälisillä lennoilla.


~ SE LYHYIN TIKKU: KESKIPAIKKA ~

Unohdit online check-inin ja saavuit kentällekin viime tipassa, tai sinulla on muuten vain fiksaatio ahtaisiin paikkoihin? Jos löydät itsesi istumasta kahden tuntemattoman välissä, ei paljoa ole enää tehtävissä. Joillain lentoyhtiöillä on suhteellisen hyvät niskatuet istuimissaan, mutta monilla valitettavasti ei. Eli suosittelen puhallettavan niskatyynyn hankkimista - se ehkäisee naapurin olalle kuolaamista kesken unien pitämällä pään nätisti omalla reviirillään. Naapurit voivat kuitenkin hieman auttaa keskipaikan ahtautta jättämällä toisen käsinojan vapaaksi. Ikkunapaikalla on aina pari senttiä lisätilaa nojailla ikkunankarmiin, ja käytäväpaikallakin voi kerätä kroppaansa vähän reunempaan, kunhan muistaa varoa tarjoilukärryjä ja muuta liikennettä. Niin, ja ikkunapaikallisen on ystävällistä olla peittämättä koko ikkunaa etenkin lennon alku- ja loppuvaiheessa. Joskus ikkuna tosin saattaa olla niin takana, että sitä peittää tahtomattaankin.


* * * * * * *


I'm focusing here only on the behaviour at airports and airplanes, not on the contents of hand luggage. And I might as well clarify, that on a global scale the amount of airports and airlines I have experience of is very limited, so there's no universal truth behind these tips. My experiences are mostly from flights inside Europe, with a few intercontinentals in the mix.


~ CHOOSING THE SEAT ~

What's the carrying capacity of your bladder? Do you need the comforts of a toilet to freshen up, even on a short flight? It's always good to drink (water!) during a flight, because the air conditioning (quite literally) sucks the juice out of your face and body. If you think you need to go the toilet even on a 3-4 hour flight, please don't take the window seat (unless you're sitting with friends). The person on the window seat probably wants to a) sleep, b) not be disturbed, or c) sleep. Air travel requires patience, consideration and flexibility (mental, but sometimes physical too) from everyone, but if you know beforehand that your bladder fills up from just a cup of water, please don't choose the window seat. Or if you have longer-than-average legs, if only for your own convenience. Another great option are the exit rows. More leg space and a possibility to bypass your neighbours, but you can't keep hand luggage under the seat in front of you.

Best case scenario is, of course, if you can choose your seat when buying the ticket, but this luxury usually costs extra. (At least) most airlines offer online check-in, which usually opens 24-36h before the departure. Some might find it difficult, but actually the process is very easy and quick, and all you need is your reservation number and possibly the number of your passport. Airlines often send e-mails, once the check-in is open, but you can do it directly at their websites too. You don't have to worry about printing out your boarding pass, you can get that and the baggage tags from the airport, either from a machine or at a counter from an actual human being.

I always set an alarm on my mobile so that I'm ready once the check-in opens. I'm 100% a short-legged window seat girl who prefers to keep hand luggage under the seat, and the only times I've got up from my seat were during 11-12h flights.


~ THE SHORTEST STRAW: THE MIDDLE SEAT ~

So, you forgot the online check-in and arrived at the airport at the last minute too, or you just have a thing for cramped spaces? If you find yourself squeezed between two strangers, I'm afraid there's not much left to do. Some airlines have fairly good headrests, but many don't. Therefore I suggest you invest on an inflatable neck pillow that prevents you from drooling all over your neighbour while sleeping by keeping your head where it's supposed to be.

There is something the neighbours can do to help the middle one though: leaving the armrests free. The window seat always has an inch or two extra space to lean on the window frame, and the person in the aisle seat can also arrenge their bodies in a way that is least obtrusive, as long as they stay out of the way of trolleys and other traffic. Oh, and it's also nice of the person in the window seat not to cover the whole window, although sometimes the windows are placed in a way that makes not covering them almost impossible.







~ TURVATARKASTUS ~

Jotta jono etenisi mahdollisimman reippaasti, suosittelen valmistautumaan turvatarkastukseen seuraavasti:

  • Pakkaa nesteet (huomioi, että esim. monet huulirasvatkin saatetaan laskea nesteeksi) läpinäkyvään pussiin ja pakkaa pussi päällimmäiseksi. Itselläni on yleensä myös pari särkylääkettä mukana, jotka pakkaan aina samaan pussiin nesteiden kanssa.
  • Sama pätee elektroniikkaan. Läppärit ja tabletit kannattaa pitää mahdollisimman helposti saatavilla, ja ottaa ulos laukusta (ja tabletit irti suojakoteloistaan) ilman erillistä kehotusta.
  • Euroopassa harvemmin tarvitsee ottaa kenkiä pois (ellei niissä satu olemaan suurta määrää metallihärpäkkeitä), mutta joskus ne pyydetään ottamaan pois. Suosittelen siis joko helposti pois otettavia tai valmiiksi avattuja kenkiä. Nauhoja voi kiristellä sitten jälkeenpäin. USA:ssa sen sijaan olen joka kerta joutunut kengät riisumaan.
  • Kuten Amal Clooneyn komea aviomies erinomaisessa elokuvassaan Up in the Air esitti, stereotypioista voi joskus olla hyötyä. Lapsiperheet harvoin pääsevät tarkastuksesta ulos yhtä nopeasti kuin muut, kun taas työmatkalaiset matkustavat kevyesti ja pyrkivät aina optimoimaan ajankäyttönsä. Eli jos olet kiireessä, tutki jonoja (silloin kun saat mahdollisuuden valita). Ja jos matkustat lasten kanssa, tarkista, löytyykö "lapsikaistaa" - niitä alkaa olla yhä useammalla kentällä.
  • Vielä jonossa ollessasi riisu takki, huivi, vyö; poista kaikki esineet, etenkin puhelin ja kaikki metallinen, housujen taskuista esim. takin tai laukun sivutaskuun. Mitä vähemmän irtosälää joudut laatikosta keräilemään metallinpaljastimen toisella puolella, sitä parempi.
  • Pidä boarding pass saatavilla. Kenttien käytännöt sen tarkistamisessa vaihtelevat paljon, mutta (lähes) kaikkialla sitä jossain vaiheessa turvatarkastusta kysytään.
  • Päästyäsi hihnan toiseen päähän, älä jää sitomaan kenkiäsi sen viereen, vaan ota laatikkosi ja mene sivummalle. Etenkin ruuhka-aikaan hihnan laidalle jumittamaan jäävät ihmiset hidastavat muiden kulkua.


* * * * * * *


~ SECURITY CONTROL ~

To get through security as smoothly as possible, I find these tips useful:

  • Pack your liquids (sometimes e.g. lip balm is considered liquid) into a see-through bag and pack the bag on top in your hand luggage. I usually have one or two pain killers with me as well, and I always put them in the same bag with liquids.
  • Same goes for electronics. Keep your laptop and tablet where they are easily removed from and again packed in to. Take them out automatically, and remove the tablet covers.
  • In Europe you usually don't have to take off your shoes, unlike in the USA. Slip-on shoes are the best, but opening shoelaces beforehand helps too.
  • As Amal Clooney's handsome husband showed in the great film Up in the Air, stereotypes can sometimes prove to be useful. Families with small children are rarely as quick as others, whereas business travellers with their suits and briefcases always try to optimise their time. If you're travelling with kids, keep an eye out for special "kids' lanes" - they are becoming more and more common.
  • While still in the queue, take off your coat, scarf and belt; remove all objects, especially phone and metals, from your trouser pockets and into your bag or coat's pockets. The fewer loose objects you have to collect from the tray at the end of the line, the better.
  • Keep your boarding pass at hand. Almost every (if not all?) airports ask for it at some point during the security control.
  • Once you're on the other side, take your tray(s) and go tie up your shoelaces at the benches. Especially during rush hours it's best not to linger next to the conveyor belt and prevent other people from getting their trays.



My 17-year-old self en route to Paris in 2007.



~ BOARDING ~

Mitä isompi kone, sitä todennäköisemmin matkustajat päästetään sisään penkkirivien mukaan (taaimmaiset ensin). Yleensä mitä lyhyempi lento, sitä pienempi kone, joten suurimmalla osalla Euroopan sisäisistä lennoistani kaikki on otettu sisään samaan aikaan, poislukien tietysti bisnesluokkalaiset, pienten lasten kanssa matkustavat sekä lisäapua tarvitsevat.

Jos sisäänotto ei tapahdu rivien mukaan, suosittelen ikkunapaikallisia sekä taaemman puolikkaan matkustajia asettumaan jonoon ensin. Kapeiden (yksikäytäväisten) koneiden riviluku on yleensä jotain 30 ja 50:n väliltä. Tai jos välttämättä haluat koneeseen ensimmäisten joukossa, ja paikkasi on ennen riviä 20, ole ainakin valmis nopeaan toimintaan (tämä tosin pätee ihan jokaiseen matkustajaan): ylälokeroihin ja penkin alle menevät tavarat erilleen ja takki käsivarrelle, jotta sitä ei tarvitse alkaa riisua vasta käytävällä. Laita laukku ylös mieluummin ennen omaa riviä kuin sen taakse, jottei sinun lähtötilanteessa tarvitse kulkea vastavirtaan.


* * * * * * *


~ BOARDING ~

The bigger the plane, the more likely it is that passengers are invited to board the plane according to their seat rows. Usually the shorter the flight, the smaller the plane, so most European flights don't call passengers by rows so that everyone can board at the same time (obviously with the exception of business class, those travelling with infants and/or needing special assistance).

If they don't call by the rows, I suggest those with window seats or seats in the back of the plane board first. Narrow (single aisle) aircrafts usually have between 30 and 50 rows. However, if you're sitting in the front and insist on boarding as soon as possible, then at least please be prepared (although this goes for everyone): separate beforehand the things going into the overhead lockers from those going under the seat, and take off your coat so you won't block the traffic by stripping in the aisle. And put your things in the overhead lockers in front of your seat row rather than behind it so as to avoid "going upstream" when leaving the aircraft.






Hups. Tavoilleni uskollisena en näköjään näinkään yksinkertaisia juttuja osannut tiivistää... No mutta. Mietit ehkä jo, että mikä ihmeen koneesta ulos saattaminen? No, tässä tulee. Ja ei, tapaukseen ei liittynyt poliisia.


~ VIERUSTOVERINA LIIKUNTARAJOITTEINEN ~

Viime syksynä Firenzestä Zürichiin lentäessäni istuin pari riviä bisnesluokkaa taaempana ikkunapaikalla. Keskellä istunut nainen päästi minut normaalisti paikalleni, ja istui sitten takaisin omalleen. Pian hänen tyttärensä autettiin istumaan käytäväpaikalle - hän ei pystynyt itse kävelemään. Ei siinä mitään, ajattelin. Kun laskeuduimme Zürichiin, äiti istui tiukasti paikallaan suu supussa, kunnes koko kone oli tyhjentynyt. Vasta lentokentän avustajien astuttua koneeseen, hän nousi paikaltaan ja taiteili itsenä tyttärensä ohi. Tämän jälkeen minulta kysyttiin, pystynkö kävelemään, ja pyydettiin sitten astumaan käytävälle ja ulos koneesta. Ulkona ei odottanutkaan bussia, vaan oven korkeudelle nostettu lasiseinäinen hissiauto. Siinä sitten turvavöissä istuessani ja eri pysähdyspaikkojen listausta kuunnellessani (mukana oli kolme eri seuruetta joilla eri määränpäät) avasin viimein suuni, kerroin ettei minun varmaankaan pitäisi olla kyseisen auton kyydissä, mutta että pääsisinkö kuitenkin johonkin mistä on kulku jatkolennolleni.

En tykkää pitää itsestäni meteliä, ja olen muutenkin enemmän "anteeksi, että olen olemassa"-ihminen kuin, no, jotain päinvastaista. Koen oloni erittäin epämukavaksi, jos olen toisille ihmisille vaivaksi. Koska jatkolentooni oli useita tunteja, enkä koskaan aiemmin ollut nähnyt, kuinka liikuntarajoitteiset toimivat lentokoneessa enkä täten tiennyt lainkaan mitä odottaa, en kokenut tarpeelliseksi pyytää naista nousemaan paikaltaan, ja vielä ängetä itseäni laukkuineni tyttären ohitse. Aiheesta jälkikäteen hieman lueskeltuani (lähinnä Palmuasema-blogista) tulin siihen tulokseen, että lentoyhtiön olisi todennäköisesti kuulunut ehdottaa paikkojen vaihtoa, ihan vaikka niin, että itse olisin siirtynyt käytäväpaikalle ja tytär ikkunan ääreen. Jos olisin jo lennon alussa tiennyt, mitä odottaa, olisin saattanut ehdottaa paikkojen vaihtoa itse.

Harva varmaankin tulee löytämään itsensä samanlaisesta tilanteesta, jossa on vielä putken sijaan bussikuljetus terminaaliin, mutta jos niin sattuu käymään (ja olette molemmat sen kokoisia, että mahdut ohittamaan), niin ehdotan, että pyrit koneesta pois muiden matkustajien mukana, kunhan pahoittelet sitä, että takapuolesi (tai vaihtoehtoisesti esim. rintasi) käyvät kyseisen henkilön naamalla... ;) Ei ehkä niitä parhaimpia hetkiäni, mutta tulipahan koettua!


* * * * * * *


Woops. As usual, I was unable to keep things short and sweet... Oh well. By now you may be wondering about the escorting mentioned in the title? Well, here it comes. And no, there was no police involved.


~ SITTING NEXT TO A PHYSICALLY DISABLED PERSON ~

Last October I was flying from Florence to Zürich, and my window seat was a couple of rows behind the business class. A woman sitting in the middle got up, let me in my seat and sat back down again. Not much later her daughter was assisted to the aisle seat - she was unable to walk. No big deal, I thought. Once we landed, the mother stayed in her seat and kept her mouth shut. Only until the plane had emptied and the airport's staff came to help her daughter and a couple of others who needed special assistance, she got up and squeezed herself past her daughter. An assistant asked whether I could walk, and then asked me to get up, step into the aisle and out of the plane. The buses had left with other passengers, so instead I found myself stepping into a glass-walled "elevator car". When everyone was in and I sat there listening to the stops we would make (there were three different parties), I opened my mouth and told the staff that I was probably not supposed to be there, but I would love if I could be transported somewhere where I could catch my next flight.

I don't like to draw attention to myself, and I feel very uncomfortable if I think I'm causing discomfort to someone else in any way. So, because my next flight was hours away, and I had never before witnessed a disabled person in an aircraft and therefore had no idea what to expect, I didn't find it necessary to ask for the woman to get up and then squeeze myself and my bag past the daughter. After reading about airline practices with disabled passengers, I'm beginning to think that the airline should've suggested swapping seats, because usually a disabled person sits by the window, unless the other seats are occupied by members of the same party. So, had I known what to expect, I might have suggested changing the seats myself.

I guess it's unlikely that many will find themselves in a similar situation with bus transport instead of a "tube", but if you do (and both of you are small enough for you to squeeze past), I suggest you get out the plane with the other passengers, as long as you remember to apologise for pushing your butt (or, you know, breasts) against the other's face... ;) Not exactly my finest moment, but at least it's one experience more under my belt!






~ LOPPUKANEETTI ~

Kun kone on laskeutunut ja rullaa paikalleen, älä avaa turvavyötä äläkä etenkään nouse paikaltasi ennen turvavyövalon sammumista. Ihan jo henkilökunnan mielenterveyden vuoksi. Liian monta kertaa olen todistanut tilannetta, jossa kone on pysähtynyt, ihmiset seisovat, valo vielä palaa, henkilökunta huutaa "Everybody sit down!", kone äkillisesti liikahtaa ja jengi lyö päitään ylälokeroihin. Koneesta ei kuitenkaan pääse heti ulos - aikaa tavaroiden keräämiselle on ihan tarpeeksi ilman ryntäilyäkin.

Ja ne matkalaukkuhihnojen vieressä olevat lattiateippaukset eivät ole koristeita - ethän seiso niiden sisäpuolella, ellet ole bongannut laukkuasi ja olet jo käsi ojennettuna valmiina sitä nappaamaan. Kiitos.

Ugh.


* * * * * * *


~ FINAL WORDS ~

Once the plane has landed, please don't open your seat belt (and especially don't get up) before the sign is off. If only for the mental health of the crew. Too many times I've witnessed a situation where the plane has stopped moving, people are standing up, the sign is still on, the crew is shouting "Everybody sit down!", the plane makes a sudden move and people bang their heads against the lockers. You don't get out any faster by rushing, and there's always time to gather your things before the door opens.

And those markings on the floor next to the baggage belts: they are not decorations. So please don't stand inside them, unless you've seen your bag and you have your arm outstretched and ready to grab it. Thank you.

/end of ramble

4 comments:

  1. Loistavaa! Minäkin, viimeksi 2000-luvun alussa lentokoneessa ollut voisin näiden ohjeiden perusteella vielä joskus uskaltaa. Kyllä on maailma muuttunut, kun saa jopa paikkansa valita itse, jos on näppärä. Thank You!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hyvä, jos tästä avautumisesta oli jotain hyötyäkin ;) Kohderyhmäksi ajattelinkin nimenomaan heitä, jotka eivät paljoa (ainakaan viime aikoina) ole lentäneet :)

      Delete
  2. Loistava postaus, sanasta sanaan juuri sitä mitä itsekin olisin neuvonut! Mä olen kirjoittanut noista turvatarkastuksista omaan blogiin ( http://globecalledhome.fi/2015/03/viisi-vinkkia-turvatarkastukseen/ ), mutta sä oikeastaan katoit tässä täsmälleen samat jutut, ja lisäksi niin paljon muuta... Tuo juttu liikennerajoitteisen vieressä istumisesta oli todella mielenkiintoinen, en ole itse koskaan törmännyt moiseen. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei kiitos Jenni! Olinkin näköjään missannut noi sun turvatarkastusvinkit - ajatuksethan oli ihan identtiset! :D Tosin eipä turvatarkastuksessa (tai lentokentällä yleensäkään) voi ihan hirveästi lähteä sooloilemaan. Ja se, että paljon matkustavat antavat kukin tahollaan käytännössä samoja vinkkejä kertoo vain siitä, että ne on hyviksi havaittu ;)

      Ja tosiaan, en itsekään ole ennen kuullut tai nähnyt moista tilannetta, jossa olisi mukana pyörätuolilla kulkeva, joten ajattelin jakaa kokemukseni, vaikkei siitä varmaan käytännössä tule monellekaan olemaan hyötyä :)

      Delete